باسورد الملفات المضغوطة rsload
تحميل برنامج مايكروسوفت ايدج Microsoft Edge للكمبيوتر احدث اصدار

تحميل برنامج مايكروسوفت ايدج Microsoft Edge للكمبيوتر احدث اصدار

بواسطة
(0 التقييمات) May 25, 2024

اخر اصدار

تحديث
May 25, 2024
التصنيفات
برامج التصفح
التنزيلات
0
صفحة التحميل

المزيد عن

تحميل برنامج مايكروسوفت ايدج Microsoft Edge للكمبيوتر احدث اصدار

لما مايكروسوفت قدمت النسخة النهائية من نظام التشغيل بتاعها - ويندوز 10، حاولت ترجع تاني عشان تكون الرائدة في مجال المتصفحات. المتصفح بتاعهم كان اسمه سبارتان، وبعد شوية غيروا اسمه لـ إيدج. المتصفح ده كان مختلف عن باقي المتصفحات لأنه كان مبني على محرك خاص بيه اسمه EdgeHTML، ومع الوقت بقى عنده ميزات كتير. بصراحة، المتصفح كان فعلاً كويس من نواحي كتير، السرعة كانت واحدة منها. الصفحات كانت بتفتح بسرعة كبيرة، وكمان هو نفسه كان بيشتغل بسرعة. بعد فترة، أضافوا فيه دعم للإضافات، وده خلاه متصفح كامل. آه، كان فيه شوية مشاكل، بس مفيش برنامج مفيهوش عيوب.

وبعدين الأمور بدأت تتغير. سياسة مايكروسوفت بدأت تتغير قدامنا، للأسف مش للأحسن. بالنسبة لي، الإدارة الجديدة ضيعت مشاريع كتير كانت واعدة، المشاريع اللي كان بالمر هو اللي بدأها. المتصفح كمان اتأثر. لا، مهو ما اتمسحش ولا اتقفل (رغم إن ده كان هيبقى أحسن)، بس اتنقل لمحرك تاني. دلوقتي بقى مجرد متصفح تاني ملوش ملامح، زيه زي آلاف المتصفحات. المنافسة بقت بتقل، والاختيارات هتبقى قليلة قريب، وده مؤسف. بجد، أنا نسيت النقطة الأساسية.

افتكرت... قدامك متصفح جديد مبني على محرك كروميوم، بقى موضوع ممل إني أكتب عن نسخة تانية من نفس الشيء. مش عارف إيه اللي مايكروسوفت مستنياها، بس السوق فيه متصفحات تانية زي أوبرا اللي برضو حصتها بقت قليلة، بس برضو لها وجود. آه، خرجت عن الموضوع تاني.

المهم، قدامك متصفح ملوش ملامح...
إيه اللي بيحصل...

بص، النسخة الأولانية اللي كانت مبنية على المحرك الخاص بيهم كانت متكاملة مع النظام، إنما النسخة دي بقت منفصلة، وده هيخلي المتصفح يشتغل على أي نظام، بدءًا من ويندوز 7. فيه دعم للبروفايلات، يعني هتقدر تزامن العلامات المرجعية والعناوين والحاجات اللي بتسهل التعامل مع المتصفحات، مش هتحتاج تضبط كل حاجة من الأول. بس، مفيش دعم للإضافات...لسه مفيش. في المستقبل ممكن يضيفوا، بس مش عارف إيه اللي هيحصل. هل هيكون مجرد متجر جوجل للإضافات، أو هيخترعوا حاجة جديدة مالهاش لازمة، مش عارف. في كل الأحوال، هنشوف. دلوقتي لسه بدري عشان نحكم، لأنه لسه تحت التطوير، والاختيارات فيه مش كتيرة زي ما كنت أتمنى.

المطورين كمان بيشيلوا منه حاجات كانت مرتبطة بجوجل، كان فيه مقال من كام يوم عن الموضوع ده، يمكن شفتوه. في النهاية: مش متوقع إن المتصفح ده هيكون ليه مستقبل كبير، حتى لما يخلصوا تطويره. في متصفحات كتير، كتير جدًا، من نسخ كروم. السوق محتاج حاجة جديدة ومختلفة. المثير للسخرية، إن من فترة مش بعيدة، مايكروسوفت كانت بتقارن متصفحها إيدج بكروم، وبتقول إن متصفحها أحسن في كذا وكذا. دلوقتي فجأة بيستغنوا عن المحرك بتاعهم وبيستخدموا بتاع المنافس. لازم يمشوا ساتيا من مايكروسوفت، بس ده موضوع تاني.

تقييم البرنامج

اضف تعليق& تقييم

تقييمات المستخدم

Based on 0 reviews
5 Star
0
4 Star
0
3 Star
0
2 Star
0
1 Star
0
اضف تعليق& تقييم
لن نشارك بريدك الإلكتروني أبدًا مع أي شخص آخر.